Awaria alternatora

budowa alternatora

Często klienci pytają w przypadku awarii alternatora : Co się mogło zepsuć? - odpowiadam, że ważne co w tym przypadku uległo usterce, a nie co mogło się zepsuć - można to określić po rozebraniu alternatora - wtedy też można oszacować koszty naprawy.

Awaria alternatora w pojeździe to problem, który należy jak najszybciej rozwiązać. Najczęstszym sygnałem jego uszkodzenia jest zapalenie się kontrolki z symbolem ładowania podczas jazdy, która sygnalizuje, że akumulator nie jest dostatecznie ładowany przez alternator. 
W razie zapalenia się kontrolki z symbolem ładowania nie dochodzi do natychmiastowego zatrzymania pracy silnika. Jest to spowodowane tym, że w akumulatorze zgromadzony jest określony zapas energii, który wystarczy do wsparcia pracy pompy paliwa, wtryskiwaczy i układu zapłonowego. Jednak nie sposób określić, na jak długo podtrzyma on funkcjonowanie tych elementów, ponieważ jest to uzależnione od takich czynników jak pobór prądu czy kondycji akumulatora przed zaświeceniem się kontrolki.

 

Zapalenie kontrolki z symbolem ładowania

Kiedy zapali się kontrolka z symbolem ładowania, najczęściej dochodzi do zaświecenia kolejnych, które sygnalizują problem z poszczególnymi podzespołami pojazdu – może odbywać się to tuż po sobie lub nawet jednocześnie. Zaświecenie obejmuje kontrolki ABS/ESP, poduszek powietrznych, wspomagania kierownicy oraz awarii silnika.
Nie oznacza to jednak, że każdy z podzespołów uległ awarii, a jedynie jest znakiem, że napięcie w instalacji spadło poniżej określonego minimum – dlatego też układy diagnostyczne sygnalizują problem - brak dostatecznej ilości „prądu” do zasilenia tych obwodów.